WYWIAD Z MARKIEM BARANOWSKIM

Od wprowadzenia na polski rynek wydawniczy komiksów paragrafowych minęły już dwa lata, w tym czasie ukazało się wiele nowych tytułów, a czytelnicy oswoili się i pokochali tę nową formę narracji. Z związku z tym nadszedł czas na małe podsumowanie tematu, które najlepiej przeprowadzi Marek Baranowski, wydawca FoxGames.

Skąd pomysł na wprowadzenie komiksów paragrafowych na polski rynek wydawniczy i czy wpływ na to miało odradzające się od pewnego czasu zainteresowanie grami paragrafowymi?

Inicjatorem wprowadzenia komiksów paragrafowych do naszej oferty był Wojciech Rzadek – człowiek szeroko znany w kręgach gier planszowych i RPG, który w owym czasie piastował stanowisko redaktora w FoxGames. Wojtek sam wspomina to tak:

“Pierwszy raz zobaczyłem komiksy paragrafowe w Krakowie, gdy przyjechał na spotkanie z wydawcami licencjodawca tej gry Timothee. Spotkaliśmy się w kawiarni na krakowskim Kazimierzu aby zaprezentował mi nowe tytuły. Pokazał mi najpierw gry planszowe, zagraliśmy w te które najbardziej były interesujące dla FoxGames. A potem powiedział mi, że ma coś, co może bardzo dobrze pasować do naszego wydawnictwa, ponieważ jesteśmy częścią Grupy Wydawniczej Foksal. Wystarczyło, że powiedział kilka słów o komiksach paragrafowych i przerzucił kilka stron, a ja od razu zdecydowałem, że blokuję całą linię tych produktów. (blokuję, czyli decyduję się na ich wydanie). Miałem poczucie, że to strzał w dziesiątkę. W biurze Przemek Karkosa, odpowiedzialny za sprzedaż w FoxGames, tylko je potwierdził i gonił mnie bym jak najszybciej je wydał. I oczywiście, na moją decyzje wpłyneło to, iż zwiększyło się zainteresowanie grami paragrafowymi widać było, że tworzy się je nawet dla dzieci (np „Jak wytresować Chtulhu”.)”

Jakie były największe obawy związane z tą inwestycją i jak wygląda sprawa teraz, z perspektywy czasu i po kolejnych premierach?

Pojawiały się oczywiście obawy, czy światy gier i książek przenikają się na tyle, by ich połączenie znalazło dostateczne grono odbiorców. Obawy budził też stopień złożoności komiksu – drobny błąd w zagadce może przecież uniemożliwić przejście całej gry. Na szczęście czytelnicy przyjęli serię z entuzjazmem, a jakość tłumaczeń, mimo drobnych błędów w kilku początkowych tytułach, od dłuższego czasu udaje się utrzymać na wysokim, satysfakcjonującym poziomie.

Skąd przywędrowały do nas komiksy interaktywne, czy któryś z europejskich krajów szczególnie “przoduje” w wydawaniu tej formy opowieści?

Oryginalnym wydawcą serii, którą od 2017 lokalizuje FoxGames (Komiks, w którym bohaterem jesteś Ty) jest Makaka Éditions. W tym momencie składa się już na nią 30 tytułów, a wiemy, że wciąż powstają nowe. Można zatem przyjąć, że to z Francji nadeszło odrodzenie tego gatunku.

Wydają Państwo wiele nowych komiksów paragrafowych o różnej tematyce. W jaki sposób wybierane są tytuły, które mają zawitać na naszym rynku, decyduje ich popularność, tematyka, grupa docelowa?

Staramy się przygotować naszą ofertę tak, aby odnaleźć się w niej mogła jak najszersza grupa odbiorców. Dlatego wydajemy zarówno komiksy dla młodszych, jak i dla starszych graczy. Reagujemy też na opinie czytelników i gdy np. dochodzą do nas głosy, że w ofercie dla młodzieży są braki, skupiamy się właśnie na takich tytułach.

Jaki jest Pana ulubiony komiks paragrafowy? A może grywa pan też w gry paragrafowe, a jeśli tak, to jakie?

Mój ulubiony komiks to „Your Town” – mam słabość do westernów i pomimo kilkukrotnego przejścia wciąż jestem zachwycony możliwością budowy własnego miasteczka na Dzikim Zachodzie. Do gier paragrafowych też czasem wracam, szczególnie do Wojownika Autostrady wydanego w Polsce przez Amber.

Czy biorą Państwo pod uwagę możliwość wydania polskich edycji znanych cyklów zagranicznych gier paragrafowych?

Tak, jesteśmy otwarci na taką możliwość.

Odzew w środowisku graczy, szczególnie miłośników gier planszowych, na Państwa komiksy jest bardzo duży i pozytywny, czy możemy się więc spodziewać zwiększenia ilości wydawanych tytułów?

Tak szeroki odzew jest dla nas źródłem nieustającej satysfakcji. Niemniej praca nad lokalizacją każdego komiksu to proces angażujący wiele osób nawet na kilka miesięcy. Mimo tego postaramy się utrzymać dotychczasowe tempo wydawania nowych tytułów na poziomie 3 – 4 rocznie.

Czy podsumowując dotychczasowe doświadczenie wydawnicze mogą Państwo powiedzieć jaka tematyka komiksów paragrafowych cieszy się największą popularnością?

Ostatnimi czasy wśród graczy do łask powróciły kryminały, a ulubionym bohaterem wielu czytelników jest Sherlock Holmes. Dotychczas naszym nakładem ukazały się trzy komiksy z jego udziałem – najnowszy to „Sherlock Holmes & Moriarty: Konfrontacja”, w którym podczas kolejowej podróży Londyn-Liverpool jesteśmy świadkami starcia tych dwóch tytanów dedukcji i sprytu. Popularność angielskiego detektywa nie słabnie i sądzę, że fani tej postaci jeszcze nieraz spotkają go między okładkami z logo FoxGames.

FOXGAMES i treści interaktywne to dobre połączenie, czy ten kierunek będzie utrzymywany i poza komiksami możemy spodziewać się też innych tytułów wykorzystujących ten model narracji, jak na przykład “Dziennik 29”?
Sukces „Dziennika 29” przekonał nas, że warto ten kierunek dalej eksplorować. Już 13 listopada 2019 w sklepach pojawi się nie lada gratka dla fanów „Dziennika 29”, pod tytułem „Dziennik: Wyprawa 1907”. Ta interaktywna gra książkowa poprowadzi czytelników w odmęty szaleństwa, stawiając nie lada wyzwania zarówno ich intelektowi, jak i poczytalności…

Dziękuję za poświęcony czas!

Wywiad przeprowadził Beniamin Muszyński.

O książkach, w których Ty jesteś bohaterem