EDYTORY GAMEBOOKÓW

Niniejszy artykuł pierwotnie ukazał się w marcu 2011 roku w drugim numerze magazynu Masz Wybór.

Wraz z grami książkowymi przeznaczonymi do druku popularnością cieszą się również wydania elektroniczne, uruchamiane tylko przy użyciu komputera.

Mają one szereg zalet – do gry nie potrzeba żadnych dodatkowych kart postaci czy kostek, można wprowadzać do nich różne elementy, których nie sposób umieścić w papierowej książce (jak choćby elementy zręcznościowe w Sąsiadach Lonesbury), zajmują też mniej miejsca niż tradycyjne gamebooki. O ile granie w takie tytuły to czysta przyjemność, ich tworzenie to już zupełnie inna bajka – mogłoby się wydawać, że to niemożliwe bez umiejętności programowania. Na szczęście za pośrednictwem internetu jesteśmy w stanie znaleźć wiele darmowych programów, które umożliwiają każdemu, niezależnie od wiedzy informatycznej, napisanie pełnoprawnego cyfrowego gamebooka z nieliniową fabułą i mechaniką. Niestety, po raz kolejny przeszkodą dla niektórych osób może być brak znajomości języka angielskiego – bo właśnie w nim komunikuje się z nami większość programów.

Game Book Player
GBP to amatorski program, stworzony z myślą opisaniu gier w stylu Fighting Fantasy/Dreszcza (krótko mówiąc – penetrujemy lokacje, walczymy z potworamii szukamy skarbów). Równie dobrze możemy jednak napisać w nim fabularnego gamebooka. Dużymi atutami programu są prostota obsługi, możliwość formatowania do plików HTML lub RTF i symulator kości.

Game Book Player: http://www.sandman.connectfree.co.uk/prog/gamebook.html

Gamebook Creator
Kolejny edytor gier książkowych z podgatunku labiryntówek. Ma możliwości bardzo zbliżone do Game Book Playera, choć góruje nad nim kilkoma ciekawymi opcjami, m. in. wyświetlania „drzewka”paragrafów, czyli dokładnego diagramu pokazującego rozwój różnych gałęzi fabularnych naszej historii.

Gamebook Creator: http://apps.properdev.com/gbc/index.htm

Megatext
Pierwszy w tym artykule polski program. Tym razem służący raczej do pisania fabularnych paragrafówek. Jego możliwości „mechaniczne” sprowadzają się do tworzenia warunków na podstawie tego, czy dany paragraf był już wyświetlany (prawda)czy też nie (fałsz). Szkoda, że edytor został porzucony kilka lat temu.

Megatext (brak strony, można pobrać np. stąd): http://www.gryparagrafowe.webpark.pl/download.html

StoryHarp
Został stworzony do pisania Interactive Fiction, mimo to nic stoi na przeszkodzie, by stworzyć w nim klasyczną paragrafówkę. Zrobione w SH gry różnią się bowiem od klasycznych utworów IF tym, iż nie wpisujemy sami tego, co chcemy zrobić, a wybieramy odgórnie ustalone możliwości z listy. Kreator wyróżnia się wśród innych programów tego typu opcją grania jedynie przy użyciu… głosu. Wystarczy dodatkowo pobrać darmowy program Microsoft Agent i założyć słuchawki z mikrofonem, aby w obie strony dźwiękowo porozumiewać się z programem. StoryHarp będzie rozpoznawał głosowe komendy i czytał tekst.

StoryHarp: http://www.kurtz-fernhout.com/StoryHarp/index.htm

Text Games Maker
Podobnie jak Megatext, Text Games Maker to dzieło Polaka. Tak jak on, ma raczej niewielkie możliwości (co niesie za sobą prostotę obsługi). Jedyne bajery, poza przemieszczaniem się między paragrafami, to edytor logo gry w ASCII i lista ekwipunku, która wcale jednak nie uniemożliwia oszukiwania – gra wierzy nam na dobre słowo, że mamy przy sobie określony przedmiot. Niestety, z Megatextem Text Games Makera łączy również to, że jest on od dawna porzucony…

Text Games Maker: http://www.pcmaniak.com.pl/Text-Games-Maker-100-id-1768-download.html

Twine
Ten kreator to kawał dobrej roboty. Nie powala ogromnymi możliwościami, ale interfejs jest ładny i przejrzysty, tworzenie gier – wygodne, a stworzone paragrafówki można łatwo umieścić nawet na stronie internetowej. W Twine powstało wiele ciekawych tytułów, w które możemy zagrać bezpośrednio na stronie programu.

Twine: http://gimcrackd.com/etc/src/

Przeglądając zasoby sieci, znalazłem też kilka innych kreatorów gier książkowych, o których nie napisałem ze względu na ich archaiczność i niemożliwość uruchomienia tak starego oprogramowania na moim komputerze. Myślę, że te sześć programów do wyboru to liczba zadowalająca młodych twórców. Jeśli zamierzamy stworzyć komputerową paragrafówkę, warto zapoznać się z ich wadami i zaletami, po czym wybrać ten, który najbardziej nam odpowiada. Istnieje też całkiem pokaźna liczba stron internetowych, na których możemy stworzyć własnego gamebooka online i zaprezentować go innym ludziom. Ich przegląd – w następnym numerze Masz Wybór.

Michał Leon Ślużyński

O książkach, w których Ty jesteś bohaterem