Nasza Historia

Korzenie

Począwszy od połowy lat 90. XX wieku gry książkowe w naszym kraju zaczęły szybko tracić na popularności. Swoją rolę w tym procesie miały niewątpliwie zawirowania na rynku wydawniczym i zalew zagranicznych tytułów. W tej krzykliwej gmatwaninie nowości, również technicznych, zbyt mało uwagi poświęcono właściwej promocji gier paragrafowych, jak je wtedy nazywano. Bezlitosne prawa marketingu zepchnęły gamebooki do niszy, z której zaczęły dźwigać się dopiero na początku nowego tysiąclecia.

W roku 2002 Łukasz Alien Sewastianik założył swój portal. Przez szereg lat ta niewielka strona sukcesywnie przyciągała ku sobie miłośników, wówczas zdającego się umierać, gatunku. Na jej łamach zaczęto publikować amatorskie gry polskich twórców, oraz zbierać podstawowe dane bibliograficzne wszystkich wydanych w naszym kraju gier książkowych. Pod koniec 2007 roku, pod kierownictwem Michała Recoila Rosińskiego (od sierpnia 2008 roku administratora strony Sewastianika), powstało forum tematyczne, na którym ostatecznie wykrystalizowała się grupa twórców i miłośników gatunku dążąca do przeobrażenia i rozpropagowania idei gier książkowych.

Masz Wybór

Po licznych perypetiach, inicjatywach (na przykład Akcja „Miniatura”), w 2010 powstał magazyn internetowy Masz Wybór (założony przez Beniamina Muszyńskiego i Mikołaja Kołyszko) był jedynym w Polsce pismem poświęconym interaktywnym, fabularnym gałęziom kultury. W jego ramach powstało również (działające do dziś) Wydawnictwo Wielokrotnego Wyboru, którego celem jest profesjonalnie wydawanie gier książkowych polskich autorów. Od fanów dla fanów. Warto wspomnieć, że w tym czasie darmowe, papierowe wersje naszego magazynu dostępne były w kilku polskich miastach! Jeśli jesteście ciekawi gdzie konkretnie, to kliknijcie TUTAJ.

Pierwsze 10 lat na froncie

Przez minioną dekadę niezmordowanie walczyliśmy na „paragrafowym froncie”, jak lubimy to określać w naszej redakcji. Ze zmiennym szczęściem, mając swoje wzloty i upadki, dzięki Wam i dla Was – działamy. Setki stron artykułów, recenzji i porad, mnóstwo odwiedzonych miejsc (Kraków, Warszawa, Poznań, Wrocław, Płock, Libiąż, Sanok, Chojnice, Turek, Brwinów, Ciechanów…), ponad 30 wydanych gier książkowych, dziesięć lat walki. Oto jej krótka kronika, dziękujemy Ci, że czytasz te słowa, poświęcasz nam swój czas!
Redakcja
Ps. Jeśli taka Twoja wola, zostaw słówko w komentarzu!

2010

W grudniu publikujemy pierwszy numer naszego pisma, a także pierwszą grę książkową z ramienia Wydawnictwa Wielokrotnego Wyboru – to Szklana Twarz Beniamina Muszyńskiego. Nasza redakcja to grupa fanów rekrutujących się głównie z forum założonego trzy lata wcześniej przez Michała Rosińskiego, z wielkim zapałem, bez budżetu, za to z masą pomysłów, zaczynamy nasz bój!
W tym roku ukazuje się również, po raz pierwszy w Polsce, Samotny wilk, Tom I (nakładem wydawnictwa Copernicus Corporation), kultowy cykl gamebooków autorstwa Joe Devera.

2011

Ukazują się kolejne cztery, coraz obszerniejsze, numery naszego pisma, a także nowe gry książkowe (prawdziwy wysyp!) raczkującego Wydawnictwa Wielokrotnego Wyboru: Zaginiony (Beniamin Muszyński), Tajemne Oblicze Świata (Mikołaj Kołyszko), Prywatne śledztwo (Beniamin Muszyński), Callista (Przemysław Pociecha), Plaga (Beniamin Muszyński), Janek: Historia małego powstańca (Maciej Słomczyński i Beniamin Muszyński) – to pierwszy polski gamebook dedykowany na czytniki, Pokuta (Beniamin Muszyński). Pojawiamy się też na konwentach; Zjava (Warszawa), Pyrkon (Poznań). To był ekscytujący i wyczerpujący rok dla całej redakcji!
Tymczasem w Polsce dzieje się coraz lepiej, swoją premierę ma pierwszy interaktywny audiobook – 1812: Serce Zimy. Delegacja naszej redakcji miała przyjemność pojawić się na konferencji prasowej tego projektu, która miała miejsce w Warszawie.

2012

Wydajemy szósty i siódmy numer Masz Wybór. Szaleńcze tempo poprzedniego roku daje o sobie znać, pomimo entuzjazmu redakcja kurczy się, siódmy numer okazuje się ostatnim, jaki ukazał się w formie zwartej. Publikujemy jednak kolejne teksty na łamach naszej witryny, która przejmuje funkcję magazynu. Rozkręca się też nasze Wydawnictwo Wielokrotnego Wyboru, publikujemy kolejne gry książkowe; Tajemne Oblicze Świata II: Piekielny Szyfr (Mikołaj Kołyszko), Marsz Hańby (Piotr Bąkowski), Tło (Beniamin Muszyński), Uwikłana (Beniamin Muszyński). Pojawiliśmy się też na konwentach; Pyrkon (Poznań), Brwikon (Brwinów), Święto Gier Fabularnych: Edycja Zimowa (Turek).

2013

To bardzo ciężki rok dla redakcji. Mikołaj Kołyszko pomimo wszelkich chęci i starań nie jest w stanie dłużej walczyć razem z nami. Przekazuje stanowisko Redaktora Naczelnego Beniaminowi Muszyńskiemu i usuwa się w cień, chociaż nadal pomaga jak może. Wielu innych członków redakcji również idzie w jego ślady, proza życia codziennego nie pozwala angażować się tak bardzo, jak do tej pory. Ukazują się jednak kolejne artykuły i gry książkowe; Incydent (Beniamin Muszyński), Przesyłka (Michał Ślużyński), Marcewo (Beniamin Muszyński). Pojawiamy się też na konwentach; Pyrkon (Poznań) i Brwikon (Brwinów), prowadzimy też akcje promujące interaktywną literaturę w Krakowie i Sanoku. Na łamach witryny publikujemy sporo materiałów, recenzji, porad, warsztatów. Mimo wszystko – dzieje się!

2014

Po druzgoczącym 2013, w okrojonym składzie (za to aktywują się jako redaktorzy i współprowadzący Michał Leon Ślużyński i Justyna Anna Maksoń), wstajemy z kolan. I to jak! Dzięki współpracy z wydawnictwem Jacka Gołębiowskiego Gindie i wspólnej akcji crowdfundingowej w druku ukazuje się aż dziewięć naszych gier książkowych! To teksty Beniamina Muszyńskiego; Zaginiony, Pokuta, Tło, Uwikłana, Prywatne Śledztwo, Incydent, Plaga oraz Mikołaja Kołyszko; Tajemne Oblicze świata III. Po raz pierwszy od dwudziestu lat tak wiele polskich gier książkowych jednocześnie trafia na rynek, to prawdziwie przełomowa chwila.
Tymczasem Wydawnictwo Wielokrotnego Wyboru wypuszcza nowe gry; Wilcza Siostra (Dominik Matusiak i Ewa Bednarek), Afrykański świt (Beniamin Muszyński). Przedstawiciele naszej redakcji ponownie goszczą na konwencie Pyrkon (Poznań), a także Zamczysku (Wrocław).

2015

Na początku roku urządzamy w Krakowie zjazd miłośników gier książkowych, na którym pojawiają się osoby z terenu całej Polski, nawet znad morza! Niedługo później gościmy w Libiążu (Beniamin Muszyński i Mikołaj Kołyszko propagowali literaturę interaktywną w ramach XIV Małopolskich Dni Książki „Książka i Róża”), który nie raz gościć będzie naszych redaktorów. Naszą przystanią staje się tam kawiarnia Dobry Adres prowadzona przez Michała i Ani Jezierskich. W połowie roku kolejny wielki sukces, osiem naszych gier książkowych zostaje opublikowanych jako dodatek do kultowego czasopisma CD-Action! Poza tym Afrykański świt Beniamina Muszyńskiego i Tajemne Oblicze Świata III Mikołaja Kołyszko zostają wydane (przez Seventhtear) jako aplikacje dedykowane na urządzenia mobilne. Publikujemy kolejne teksty publicystyczne, wywiady, porady… Wydawnictwo Wielokrotnego Wyboru wypuszcza Za wszelką Cenę (Adam Jankowski).

2016

Współpracujący od lat z redakcją Michał Leon Ślużyński przejmuje od Beniamina Muszyńskiego, który przekazuje kilka swoich gier do publikacji w najbliższych latach, coraz więcej obowiązków związanych z prowadzeniem witryny. Ukazują się kolejne artykuły i gry książkowe: Pompeja (Wojciech Kowalczyk) i Ten Dom (Agnieszka Wiatrowska). Zaginiony Beniamina Muszyńskiego zostaje przetłumaczony na język angielski i wydany jako aplikacja mobilna Lost in Innsmouth. To pierwszy przypadek przetłumaczenia rodzimego autora gamebookowego na język obcy! Zaczynamy publikować miesięczne podsumowania wydarzeń związanych z grami książkowymi w Polsce. 29 listopada w wieku sześćdziesięciu lat zmarł Joe Dever – jeden z najwybitniejszych pisarzy gier książkowych, autor między innymi kultowej serii Samotny wilk, która od dnia wprowadzenia na rynek, aż po dziś cieszy się niesłabnącą popularnością.

2017

Nadal okazyjnie publikujemy artykuły, lecz po 7 latach działalności ostatecznie zmieniamy formułę skupiając się przede wszystkim na działalności wydawniczej z ramienia Wydawnictwa Wielokrotnego Wyboru. Wydajemy kolejne tytuły: Ostatni Kurs, Dinara: Prastare SzczytyChwałę (Beniamin Muszyński). Obejmujemy patronatem pierwsze komiksy paragrafowe wprowadzone na rynek przez wydawnictwo FoxGames. Jeszcze nie wiemy, że te publikacje rozpoczną dynamiczny proces wydawania kolejnych tekstów interaktywnych i prawdziwie zawojują rynek. Beniamin Muszyński i Mikołaj Kołyszko razem bądź osobno zajmują się promowaniem gatunku w środowisku nauczycieli i bibliotekarzy, organizowane są warsztaty pisanie gier książkowych i prelekcje (Wrocław, Kraków, Płock).

2018

Swoją działalność zawiesza najstarsza strona poświęcona grom książkowym, założona przez Łukasza Sewastianika w 2002 roku, dane jednak nie przepadły, mamy nadzieję na wielki powrót tej cudownej kolebki tak wielu fanów gier książkowych w Polsce! Wydawnictwo Wielokrotnego Wyboru nie próżnuje, wychodzą: Pierścień lorda Hatifnata (Andrzej Betkiewicz), Koniec, Amelia (Dominik Matusiak), Ręka Pana (Paweł Bogdaszewski), Oni, Jestem (Beniamin Muszyński). Nadal promujemy gry książkowe poprzez prelekcje i warsztaty, Beniamin Muszyński publikuje nawet artykuł w czasopiśmie naukowym (Biblioteka i Edukacja nr 13/2018). Środowisko szkolne i akademickie coraz wyraźniej dostrzega potencjał drzemiący w gatunku, nawiązujemy nader interesujące kontakty!
Tymczasem komiksy paragrafowe od FoxGames podbijają rynek, coraz więcej mówi się o grach książkowych!

2019

Promujemy literaturę interaktywną poprzez warsztaty, prelekcje, spotkania i nieformalnie na konwentach. Nie oszczędzamy nawet bibliotek! Wydawnictwo Wielokrotnego Wyboru działa na pełnych obrotach. Podejmujemy się tytanicznej pracy – powstają reedycje i nowe wydania wszystkich wydanych wcześniej tytułów, a także wydajemy nowe: Vae Victis, Akty (samo)zagłady człowieka (nad)wrażliwego (Beniamin Muszyński), Skafander (Paweł Bogdaszewski).
FoxGames bryluje ze swoimi komiksami paragrafowymi, dzięki temu coraz więcej ludzi ma szansę dowiedzieć się o grach książkowych. Do gry włącza się wydawnictwo BlackMonk z paragrafową przygodą do systemu Zew Cthulhu: Samotnie przeciw ciemności.

2020

Wydawnictwo Wielokrotnego Wyboru wydaje polskie klasyki sprzed ponad dwudziestu lat: Wyspa Zmierzchu (Jarosław Irzykowski), Czarny Legion (Rafał Nowocień), polską sceną gamebookową interesują się fani z zagranicy, na język rosyjski przełożone zostają nasze gry książkowe; Janek: Historia małego powstańca (Maciej Słomczyński i Beniamin Muszyński) Callista (Przemysław Pociecha), Za wszelką Cenę (Adam Jankowski). W języku bułgarskim: Prywatne Śledztwo (Beniamin Muszyński).

FoxGames wypuszcza kolejne komiksy paragrafowe, wydaje po raz pierwszy w Polsce dwie gry z kultowej serii Fighting Fantasy: Czarodziej z ognistej góryDom pełen zła, BlackMonk zapowiada wydanie gier książkowych spod szyldu Mitów Cthulhu. Paweł Dziemski za pośrednictwem platformy crowdfundingowej zbiera ponad 200 000 zł na druk swojej gry książkowej Tkacze Burz, wydawnictwo Nowa Baśń zapowiada wznowienie Wojownika autostrady Joe Devera, kolejnego klasyka sprzed lat. Dzieje się! Nie mogliśmy sobie wymarzyć lepszego roku dla fanów gier książkowych, to cudownie że przypadł w dziesiątą rocznicę naszej działalności! Dekada walki dobiega końca. Pomijając światową pandemię, zapasać gospodarczą i tak dalej… Jednak – pomimo tego – 2020 rządzi!

2021

Pandemia nadal trwa, ale my i gry paragrafowe również. Wydawnictwo Wielokrotnego Wyboru wydaje następujące gry: space operę Lot żółtej orchidei Igora Małyszczaka, Pewnej wilczej nocy Jurija Charłamowa, Cybercop: Cena nieśmiertelności Filipa Wójcika, ponowne wydanie Sąsiedzi Lonesbury śp. Jarosława Klofty (zm. 2014),  Utopia Beniamina Muszyńskiego. Nasi założyciele wydają też swoje gry komercyjnie. Największa polska gra książkowa, autorstwa Beniamina – dwutomowe Widmo nad Arkham – zostaje wydane przez Black Monk. Mikołaj Kołyszko wydaje Dziady część V. Dziady, które nie spieprzają w Wydawnictwie Otwarte.

Black Monk rozpoczyna wydawanie polskiego tłumaczenia linii Choose Cthulhu od Celaeno Books, gier książkowych różnych autorów inspirowanych prozą H.P. Lovecrafta – tom pierwszy Zew Cthulhu (Leonardo Pinto) i tom drugi W Górach Szaleństwa (Edward T. Riker) Muduko, do tej pory wydawnictwo gier planszowych, wypuszcza polskie wydania gier książkowych Jonathana Greena Koszmar Alicji w Krainie CzarówZły Czarnoksiężnik z OZ. Na rynku pojawia się też Waste Knights, gra planszowa wykorzystująca elementy zaczerpnięte z gier paragrafowych.

2022

W lutym zostaje wydana 40-ta gra książkowa w naszym wydawnictwie, Wagabunda Krzystofa Firkowskiego. 25 grudnia świętujemy 12-lecie naszej działalności wydawniczej – przypominamy, naszą pierwszą wydaną grą była Szklana twarz Beniamina Muszyńskiego.

Muduko kontynuuje wydawanie gier książkowych Jonathana Greena – tym razem to Dracula – Klątwa wampira. Przez Black Monk wydane zostają pozycje Choose Cthulhu 3-8 – Widmo nad Innsmouth Bezimienne miasto (Giny Valrís), Zgroza w Dunwich (Leonardo Pinto), Sny w domu wiedźmy Kolor z innego wszechświata (Edward T. Riker) i Święto (Jane D. Pine).

2023

Nasi założyciele, Beniamin Muszyński i Mikołaj Kołyszko angażują się w powstanie Frostpunk: Horyzont Nadziei, gry paragrafowej będącej elementem promocji gry planszowej mającej miejsce w uniwersum komputerowego przeboju Frostpunk. Nie próżnujemy z darmowymi grami dla Was. We wrześniu jest to Resymulacja Macieja Rogozińskiego. W grudniu zostaje wydana nasza gra nr 42,  Ḫé-mu-ù-zu Beniamina Muszyńskiego.

Przez Muduko wydana zostaje kolejna gra Jonathana Greena Nibylandia. Tu żyją potwory! Black Monk wydaje kontynuuje Choose Cthulhu tomami 9-11 – Szepczący w ciemności (Giny Valrís), Nawiedziciel mroku Coś na progu (Leonardo Pinto).

2024

To czas świeżej krwi w Wydawnictwie. Na przełomie maja i czerwca dołączyła do nas Magdalena Górecka, która po raz pierwszy pracowała z nami przy wydaniu Ḫé-mu-ù-zu jako korektorka. Teraz zajmuje się naszą strony, FB oraz IG, a także promowaniem Wydawnictwa ku uldze Redaktora. Dobrze, że jest na pokładzie, bo przed nami wyzwanie – organizujemy dla Was po prawie 10 latach II Zjazd Miłośników Gier Książkowych.

Cykl Choose Cthulhu zmierza ku końcowi – na polski rynek trafiają jedne z ostatnich już tomów 12, 13 i 14: Cień spoza czasu (Giny Valrís), Przypadek Charlesa Dextera Warda (Edward T. Riker), Zakład psychiatryczny Arkham (Víctor Conde, Giny Valrís i Edward T. Riker)

Teraz

Nadal walczmy o gry książkowe, chociaż ich sytuacja na rynku jest nieporównywalna lepsza niż w czasach, kiedy zaczynaliśmy. Miniona dekada przyniosła wiele sukcesów, wciąż jednak wiele zostało do zrobienia. Naszą szczególną troską jest dobro polskich, niezależnych twórców gier książkowych, którzy potrzebują miejsca do publikacji swoich tekstów, rynek dopiero raczkuje, wciąż duże wydawnictwa stawiają, co nie dziwi, na sprawdzone „hity z zagranicy” niż rodzimych „nieznajomych”. Z wielką przyjemnością patrzyliśmy też na rozwój kariery pisarskiej Beniamina Muszyńskiego, który dostarczył nam bezpłatnie tak wielu gier. Powodzenia na szerokich wodach życia, przyjacielu! Szczególnie dziękujemy też osobom, które od lat wiernie współpracują z redakcją lub są jej aktywnymi (lub emerytowanymi!) członkami, szczególnie Ojcu Założycielowi Mikołajowi Kołyszko oraz niestrudzonemu redaktorowi, korektorowi i testerowi Michałowi Ślużyńskiemu. Wraz z Beniaminem, ta „Nieświęta Trójca” poświęciła ogrom czasu, zapału i zwyczajnie – życia, dla promowania literatury interaktywnej w Polsce. Ktokolwiek w pochodzie kolejnych lat dzierży pochodnię Masz Wyboru, nie zapominamy kim byli ci, którzy skrzesali dlań ogień.

Jednak to wszystko nie miałoby miejsca, gdyby nie WY, nasi Czytelnicy i Fani, którzy od samego początku wytrwale wspieracie naszą sprawę. Będziemy działać tak długo, jak będziecie nas wspierać, pisać o nas i dla nas. Dziękujemy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O książkach, w których Ty jesteś bohaterem