Niniejszy artykuł pierwotnie ukazał się w kwietniu 2011 roku w trzecim numerze magazynu Masz Wybór.
Gwiezdne Wojny – seria legendarnych filmów SF George’a Lucasa, która od ponad trzydziestu lat powiększa swoją armią fanów na całym świecie. Napisano wiele gier paragrafowych zabierających gracza do wspaniałego gwiezdnego uniwersum, niestety żadna z nich nie ukazała się w Polsce… aż do niedawna.
Gwiezdne Wojny: Wojny Klonów to animowany serial dla dzieci, którego akcja rozgrywa się pomiędzy epizodami Atak Klonów a Zemsta Sithów. Swojego czasu miałem okazję obejrzeć reklamujący go pełnometrażowy film i mocno się rozczarowałem. Tak fabuła, jak i komputerowa animacja były słabe, produkcja wyglądała raczej na niskobudżetowy, fanowski twór niż dzieło samego George’a Lucasa. Nie przeszkodziło to producentom zalać rynku zabawkami, książkami, grami komputerowymi i wszystkim innym co da się sprzedać, uprzednio umieściwszy na tym logo Wojen Klonów. Kwestią czasu było powstanie gier książkowych (na Zachodzie wiele bardziej popularnych, niż w Polsce) opartych na serialu. Kwestią szczęścia natomiast pozostawało wydanie ich w kraju nad Wisłą. Na szczęście wydawnictwo Hachette postanowiło zaryzykować. W październiku 2009 roku jego nakładem ukazał się pierwszy tom serii Wybierz swoje przeznaczenie, zatytułowany Ścieżka Jedi.
Czy istnieje żywa istota na Ziemi, która nigdy nie marzyła o zostaniu rycerzem Jedi? Oczywiście, że nie. Autor Ścieżki Jedi, Jake T. Forbes, najwyraźniej zdał sobie z tego sprawę, pozwalając czytelnikom swojego gamebooka zostać członkiem osławionego Zakonu. Zanim przejdziemy do opisu historii, napomknę tylko, że całe szczęście wydarzenia przedstawione w serialu służą tu tylko za tło – pojawiają się wzmianki o znanych z małego ekranu postaciach, niektóre możemy nawet spotkać, lecz sama fabuła gry jest dziełem autora.
Główny bohater, nabuzowany midichlorianiami świeżo upieczony Padawan, wkrótce wyruszy na swoją pierwszą misję. Trudno napisać coś więcej o fabule, niczego nie zdradzając, tym bardziej, że nie da się wskazać jednego głównego wątku – ten zależy od decyzji gracza. To duża zaleta Ścieżki Jedi: można przejść ją kilka razy i za każdym podejściem poznać niemal zupełnie inną fabułę. Wszystkie wątki składają się we wspólną całość, także dopiero po paru podejściach uzyskamy pełen obraz fabuły. Do tego dochodzi wiele różnych zakończeń – jak można wyczytać z tylnej okładki, około dwudziestu pięciu. Ścieżka Jedi jest pod względem fabularnym jedną z najlepiej skonstruowanych gier książkowych, w jakie do tej pory grałem. To dobry przykład odejścia od mechaniki (jakiej Ścieżka… w ogóle nie posiada) na rzecz rozbudowanej historii. Styl, jakim napisano grę, również nie budzi we mnie większych zastrzeżeń. Jest prosty, klarowny – przypadnie do gustu dzieciakom, ale nie powinien też odrzucić nieco starszych czytelników. Ot, kawał solidnego warsztatu.
Reasumując, Wojny Klonów: Ścieżka Jedi to bardzo dobra gra książkowa, która spodoba się nie tylko dzieciom. Dzięki rozbudowanej, rozgałęziającej się fabule starczy na długi czas. Dodajmy do tego cenę niecałych dwudziestu złotych, a otrzymamy obowiązkową ofertę dla każdego fana prostych, lecz przyjemnych paragrafówek i filmowej sagi George’a Lucasa.
Michał Leon Ślużyński
Ocena: 8/10
Tytuł:Ścieżka Jedi
Autor: Jake T. Forbes
Seria: Gwiezdne Wojny: Wojny Klonów – Wybierz swoje przeznaczenie
Wydawnictwo: Hachette Polska
Rok wydania: 2009
Do nabycia: na aukcjach internetowych lub w księgarniach