DWANAŚCIE LAT Z WAMI!

25 grudnia 2010 roku opublikowaliśmy naszą pierwszą grę książkową, była to „Szklana Twarz” Beniamina Muszyńskiego. Dwa dni później ukazał się pierwszy numer e-zinu „Masz Wybór”, od którego na dobre zaczęła się nasza przygoda z promowaniem polskich gier książkowych.

Kiedy pod koniec 2010 roku z inicjatywy Mikołaja Kołyszko (przy wsparciu merytorycznym Beniamina Muszyńskiego, a wkrótce potem Michała Ślużyńskiego i technicznym Maciej Korbena Koguta) narodził się Masz Wybór i Wydawnictwo Wielokrotnego Wyboru spodziewaliśmy się… pisać o tym przez lata! Rozpierał nas entuzjazm i szczera wiara w to, że gry książkowe w Polsce odrodzą się niczym feniks z popiołów, zaczną zapełniać półki w księgarniach, a nadążanie z kupnem wszystkich nowych tytułów będzie kłopotliwe. Cóż, doczekaliśmy się tego po przeszło dziesięciu latach działalności, kiedy od przełomu 2019/2020, w dużej mierze za sprawą komiksów paragrafowych od FoxGames, nasz ukochany gatunek wrócił do łask. W trakcie naszej działalności skład redakcji ulegał licznym zmianom, podobnie jak metody działalności, począwszy od zina, poprzez regularnie publikowanie materiałów publicystycznych i warsztatów na stronie, aż po obecną, stricte wydawniczą działalność. Przygotowaliśmy dla Was (i z Wami) AŻ CZTERDZIEŚCI gier książkowych, od miniatur, po liczące setki paragrafów olbrzymy. Nie chcemy streszczać naszej działalności, zresztą już to kiedyś zrobiliśmy.

Dziś, po dwunastu latach zmagań, wciąż uważamy, że nasza misja nie dobiegła jeszcze końca. Od samego początku postulowaliśmy, często wbrew opinii większości, że gry książkowe to literatura i warto pisać je z tą myślą. Dalecy od atmosfery wojenek fandomowych, promowaliśmy jednak też „klasyczne” gamebooki, te z dużą ilością statystyk i skomplikowaną mechaniką. Niemniej, wydaje nam się, że na polu fanowskiej twórczości wydani przez nas autorzy i autorki nie raz wzbili się na poziom pełnego profesjonalizmu, niejednokrotnie tworząc lepsze teksty interaktywne niż te (nawet obecnie) dostępne na rynku. Wciąż zależy nam na promowaniu tego, co roboczo nazywamy „polską myślą gamebookową”, a zatem gier książkowych z bogatymi opisami, mocno zredukowaną mechaniką, posiadające wiele możliwych zakończeń. Niewątpliwym pionierem na tym polu został Beniamin Muszyński, który dziś, ze swoimi dwudziestoma gamebookami na koncie (z monumentalnym Widmem nad Arkham na czele), wciąż udziela się w promowaniu gatunku. Zresztą, mocno oplótłszy swoimi mackami nasz wydawniczy okręt nadal jest redaktorem naczelnym 🙂

Chcielibyśmy, jak co roku, od dwunastu lat, serdecznie podziękować Wam wszystkim za wsparcie (również za pośrednictwem platformy Patronite) naszych wysiłków, ciepłe słowa, nadesłane teksty i po prostu – za to że z nami jesteście. Dziękujemy!

Redakcja  

P.S.

W 2023, chociaż w okrojonym składzie, wciąż działamy. Serdecznie zachęcamy do nadsyłania swoich gier książkowych (przypomnienie zasad nadsyłania tekstów), wspierania nas za pośrednictwem platformy Patronite, a także – przede wszystkim – informowania o naszej działalności i wydawanych przez nas grach książkowych. Poszukujemy też osób, które wsparłyby nas swoim doświadczeniem z zakresu modernizacji strony internetowej (CMS WordPress), a także pisaniem recenzji gamebooków, tudzież pomocą ze zdobywaniem najświeższych informacji z rynku wydawniczego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *